Własne zdrowie - Kręgosłup | Prosenior24.pl

Praca za granicą: Zadbaj o swój kręgosłup. Jak prawidłowo podnosić ciężary?

Zadbaj o swój kręgosłup

Wykonując codzienne czynności, wielokrotnie podnosisz i przenosisz ciężkie przedmioty. Praca przy podopiecznym wymaga częstego pochylania, zginania pleców i skrętów tułowia. Podczas czynności, które wykonujemy rutynowo i, na ogół – w pośpiechu, najbardziej pracuje nasz kręgosłup. Jeśli w trakcie pracy, lub odpoczywając po niej wieczorem, pojawia się ból pleców, jest to sygnał do zmiany nawyków.

Warto zdać sobie sprawę z tego, że niewłaściwa technika podnoszenia ciężkich przedmiotów jest najczęstszą przyczyną dolegliwości kręgosłupa. Schorzenia układu mięśniowo-kostnego są trzecią pod względem częstości przyczyną niezdolności do pracy, a powodem połowy wcześniejszych emerytur są choroby kręgosłupa.

Aby uniknąć urazów i na długo zachować dobrą kondycję, należy przestrzegać kilku zasad:

  • nie przeceniaj swoich możliwości, brawura może być niebezpieczna, jeśli przedmiot jest zbyt ciężki – nie podnoś go
  • zanim podniesiesz przedmiot, określ orientacyjnie jego wagę: pchnij go nogą lub rękami, jeśli jego ciężar wyda się zbyt duży, nie próbuj go samodzielnie przenosić, poproś o pomoc drugą osobę lub podziel na mniejsze partie
  • usuń z drogi przeszkody i upewnij się, że zarówno nawierzchnia, jak i uchwyt dźwiganego przedmiotu nie są śliskie
  • pamiętaj, że lżej i bezpieczniej jest ciągnąć i pchać ciężkie przedmioty po podłodze niż je podnosić
  • stosuj przyrządy ułatwiające dźwiganie, takie jak wózki, taczki, dźwignie i rolki
  • rozkładaj ciężar równomiernie, jeśli niesiesz dwie paczki w dwóch rękach, zadbaj o to, by miały taki sam ciężar
  • unikaj noszenia ciężkich toreb na jednym ramieniu, zastępuj je plecakiem; na zakupy wybieraj się ze specjalną torbą na kółkach
  • przy podnoszeniu ciężaru z ziemi:

1. Ustaw się na wprost i jak najbliżej przedmiotu.

2. Ustaw stopy w rozkroku, na szerokości ramion i przykucnij.

3. Wypnij pośladki, trzymając jednocześnie wyprostowane plecy i patrząc przed siebie, napnij mięśnie brzucha.

4. Chwyć ciężar i powoli unoś go w górę, wykorzystując do tego mięśnie nóg i nie zginając pleców.

5. Przedmiot trzymaj jak najbliżej ciała i przenosząc go, zachowaj wyprostowane plecy oraz wyprostowane i opuszczone ramiona.

opinie o ProSenior kurs niemieckiego poradnik dla opiekunek kuchnia niemiecka