Metro to środek transportu szynowego, który zaliczany jest do komunikacji miejskiej. Pierwsze metro powstało w Londynie w 1863 roku. Niewątpliwą zaletą metra jest to, że udało się przy nim uzyskać zarówno wysoką częstotliwość jazdy, jak i przepustowość umożliwiającą szybką podróż po mieście. Chociaż metro kojarzy się z liniami podziemnymi, to nie można zapominać, że przystanki umieszczone mogą być tak podziemną, jak i na jej powierzchni. Na terenie Niemiec istnieją cztery główne rodzaje środków transportu miejskiego, wśród nich znajdują się:

  • autobusy — Bus;
  • tramwaje — Straßenbahn;
  • szybka kolejka miejska — S-Bahn;
  • metro — U-Bahn.

Ogromnym udogodnieniem jest fakt, że jeden bilet ważny jest we wszystkich powyższych środkach transportu miejskiego, a także w pociągach regionalnych. Tego rodzaju system pozwala na wygodne podróżowanie bez potrzeby dokupowania nowych biletów, a także na szybsze docieranie do każdej części miasta. Podróże miejskim transportem wliczone są również w kartę turystyczną dostępną w miastach — stanowi ona podstawę wejścia do wybranych muzeów oraz pozwala na swobodne podróżowanie komunikacją miejską. Nie można zapominać, że m.in. karta Berlin WelcomCard musi zostać skasowana — dopiero wtedy może być użytkowana. Same bilety można zakupić:

  • w internecie;
  • w punktach sprzedaży biletów;
  • w punktach obsługi klienta;
  • na przystankach tramwajowych oraz autobusowych;
  • w automatach na stacjach metra oraz kolei.

Jeśli chodzi o ceny biletów, to brak jest jednolitej taryfy, co rzutuje na różnice cenowe pomiędzy poszczególnymi miastami. Z uwagi na to należy zapoznać się z cenami biletów w każdym odwiedzanym mieście. Co więcej, w niektórych z nich mogą być również różne strefy ważności — określane są one mianem Preisstufe. Z zasady jednak same bilety pozostają biletami czasowymi. Jeśli podróżuje się z dziećmi albo z większą grupą warto rozeznać się także w biletach rodzinnych oraz grupowych — pozwolą one na zaoszczędzenie pieniędzy. Linie metra w Niemczech wybudowane zostały w pięciu miastach, a są to: Berlin, Frankfurt nad Menem, Hamburg, Monachium, Norymberga.

Berlin

Metro w Berlinie znane jest również pod nazwą Berliner U-Bahn. Jest ono pierwszym metrem wybudowanym w Niemczech — powstało w 1902 roku. Aż 80% jego trasy biegnie pod ziemią. Ogromnym udogodnieniem jest częstotliwość kursów na liniach:

  • w godzinach szczytu czas to od 2 do 5 minut;
  • w godzinach poza szczytem to od 7 do 12 minut.

Co więcej, duża część linii kursuje również w nocy z piątku na sobotę oraz z soboty na niedzielę. Jeśli chodzi o stacje to w przypadku części z nich widać, że były one dawno temu projektowane — świadczy o tym m.in. brak odpowiedniego doświetlenia podziemnych stacji. Współczesne wytyczne mają na celu doprowadzenie jak największej ilości światła dziennego. Problemu tego nie ma w przypadku stacji naziemnych — w nich też łatwiej poruszać się intuicyjnie.

Podstawowe informacje:

  • metro obsługiwane jest przez BVG — Berliner Verkehrsbetriebe;
  • metro ma 173 stacje;
  • jego długość to 146,3 km;
  • metro ma 10 linii — linie od U1 do U4 są małoprofilowe (tabor tu ma skrajnię 230 cm i długość wagonu 12 m), linie od U5 do U9 są wielkoprofilowe (tabor ma skrajnię 265 cm i długość wagonu 18 m):
    • U1 — linia na trasie Uhlandstraße – Warschauer Straße;
    • U2 — linia na trasie Pankow – Ruhleben;
    • U3 — linia na trasie Nollendorfplatz – Krumme Lanke;
    • U4 — linia na trasie Nollendorfplatz – Innsbrucker Platz;
    • U5 — linia na trasie Alexanderplatz – Hönow;
    • U55 — linia na trasie Hauptbahnhof – Brandenburger Tor;
    • U6 — linia na trasie Alt-Tegel – Alt-Mariendorf;
    • U7 — linia na trasie Rathaus Spandau – Rudow;
    • U8 — linia na trasie Wittenau – Hermannstraße;
    • U9 — linia na trasie Rathaus Steglitz – Osloer Straße.

Frankfurt nad Menem

Metro znane jest tu pod nazwą Frankfurt am Main U-Bahn. Wybudowano je jako trzecie w Niemczech — w użytkowanie zostało oddane w 1968 roku. Frankfurt nad Menem może pochwalić się dość nietypowym systemem metra, dla którego charakterystyczny jest lekki styl. Nasuwa on na myśl wręcz tramwajowy tabor — pozwala on na przyspieszenie poruszania się taborów na części z tras. Skojarzenie to wynika z faktu, że samo metro wyewoluowało z sieci tramwajowej, która z czasem zyskała podziemną trakcję.

Podstawowe informacje:

  • metro obsługiwane jest przez VGF — Verkehrsgesellschaft Frankfurt am Main;
  • metro ma 86 stacji;
  • jego długość to 65 km;
  • metro ma 9 linii:
    • U1 — linia na trasie Ginnheim – Südbahnhof;
    • U2 — linia na trasie Bad Homburg-Gonzenheim – Südbahnhof;
    • U3 — linia na trasie Oberursel-Hohemark – Südbahnhof;
    • U4 — linia na trasie Enkheim – Bockenheimer Warte;
    • U5 — linia na trasie Preungesheim – Hauptbahnhof;
    • U6 — linia na trasie Praunheim Heerstraße – Ostbahnhof;
    • U7 — linia na trasie Enkheim – Hausen;
    • U8 — linia na trasie Riedberg – Südbahnhof;
    • U9 — linia na trasie Ginnheim – Nieder-Eschbach.

Hamburg

Budowę metra w Hamburgu, czyli Hamburger U-Bahn, rozpoczęto 1 października 1906 roku. Do użytkowania oddane zostało w 1912 roku. Hamburger U-Bahn jest zatem drugim wybudowanym metrem w Niemczech, tuż po metrze w Berlinie. Linia U1 tego metra to najdłuższa linia na terenie Niemiec. System metra (U-Bahn) wraz z systemem kolei miejskiej (S-Bahn) tworzą jeden system o łącznej liczbie 6 linii — mają one wspólne bilety oraz stacje.

Hamburg cechuje się znaczną liczbą mieszkańców (ponad 1,7 mln osób), a więc sprawnie działająca komunikacja miejska jest dla miasta niezwykle istotna. Przy usprawnianiu jej myśli się właśnie o rozbudowie linii metra — według władz miasta to właśnie metro jest najbardziej efektywnym środkiem transportu publicznego. W nadchodzących latach należy zatem spodziewać się budowy przystanków w nowych miejscach oraz budowy metra w częściach miasta, które dotąd go nie miały.

Podstawowe informacje:

  • metro obsługiwane jest przez HHA — Hamburger Hochbahn AG;
  • metro ma 91 ukończonych już stacji (w 2018 roku ma być udostępniona 92. stacja w Elbbrücken);
  • jego długość to 105 km;
  • samo metro (bez kolei miejskiej) ma 4 linie:
    • U1 — linia ta rozdziela się na dwie nitki na stacji Volksdorf, a więc przebiega na trasach: Norderstedt Mitte – Ohlstedtoraz Norderstedt Mitte – Großhansdorf;
    • U2 — linia na trasie Niendorf Nord – Mümmelmannsberg;
    • U3 — linia na trasie Barmbek – Wandsbek-Gartenstadt;
    • U4 — aktualnie linia przebiega na trasie HafenCity Universität – Billstedt, a od 2018 roku jej bieg zaczynać się będzie od stacji Elbbrücken do Billstedt.

Monachium

Metro w Monachium, czyli Münchner U-Bahn, powstało w 1971 roku, chociaż pierwsze plany jego budowy pochodzą z 1905 roku. Monachium pochwalić się może bardzo dobrze oznakowaną linią metra — dzięki temu brak jest trudności w lokalizowaniu jego stacji. Co więcej, linie są ze sobą tak skorelowane, aby ułatwić przesiadki — jest to szczególnie widoczne przy godzinach szczytu. Oprócz czasowych biletów można zakupić bilet kilkudniowy albo tygodniowy.

Podstawowe informacje:

  • metro obsługiwane jest przez MVG — Münchner Verkehrsgesellschaft;
  • metro ma 100 stacji;
  • jego długość to 103,1 km;
  • liczba rzeczywistych linii to 6 (sam system składa się z 8 linii, jednak U7 i U8 pokrywają się z innymi trasami):
    • U1 — linia na trasie Olympia-Einkaufszentrum – Mangfallplatz;
    • U2 — linia na trasie Feldmoching – Messestadt Ost;
    • U3 — linia na trasie Moosach – Fürstenried West;
    • U4 — linia na trasie Westendstraße – Arabellapark;
    • U5 — linia na trasie Laimer Platz – Neuperlach Süd;
    • U6 — linia na trasie Garching-Forschungszentrum – Klinikum Großhadern;
    • U7 — łączy trasę z U1 Rotkreuzplatz – Kolumbus platz oraz U2 Hauptbahnhof – Messestadt Ost;
    • U8 — łączy trasę U2 Feldmoching – Innsbrucker Ring oraz U5 Innsbrucker Ring – Neuperlach Zentrum.

Norymberga

Metro w Norymberdze, czyli Nürnberger U-Bahn jest najmłodszym systemem metra na terenie Niemiec. W użytkowanie oddano je w 1972 roku, chociaż samą budowę rozpoczęto w  roku 1967. Swoistą ciekawostką są stacje metra — dla wielu odwiedzających są one jednymi z ładniejszych. Dodatkowo zostały one zbudowane z myślą upamiętnienia wielkich osobistości z historii miasta albo osób, które odwiedziły je. Przykładem jest stacja Maxfeld na linii U3, która ma za zadanie upamiętnienie wizyty J. W. Goethego. Linia U3 jest również najbardziej nowoczesną linią metra w Niemczech. Została ona w pełni skomputeryzowana, przy obsłudze jej nie jest potrzebny maszynista, gdyż wszystko odbywa się automatycznie.

Podstawowe informacje:

  • metro obsługiwane jest przez Verkehrs-Aktiengesellschaft Nürnberg;
  • ma ono 46 stacji;
  • łączna długość linii metra to 35 km;
  • metro ma 3 linie:
    • U1 — linia na trasie Fürth Hardhöhe – Langwasser Süd;
    • U2 — linia na trasie Röthenbach – Flughafen;
    • U3 — linia na trasie Gustav-Adolf-Straße — Nordwestring.

Podsumowując…

Korzystając z metra oraz komunikacji miejskiej jako takiej można zyskać wiele na czasie i na samej wygodzie przemieszczania się po mieście. Transport szynowy pozwala na uniknięcie korków w godzinach szczytów i nie trzeba martwić się o miejsca parkingowe oraz opłaty związane z nimi. Dzięki jednemu systemowi biletów możliwe jest podjechanie do dowolnego miejsca bez dodatkowych dopłat.