Sól to jeden z produktów, które znają właściwie wszyscy. Każdy chociaż raz użył jej, by nadać lepszy smak potrawie, a wiele osób dodaje jej niemal do wszystkiego. Istnieją ludzie, którzy nie wyobrażają sobie, że ich jedzenie  mogłoby nie być odpowiednio słone i stosują ją w bardzo dużych ilościach. Jak każdy składnik pożywienia sól jest potrzebna naszemu organizmowi i pełni w nim istotne funkcje. Warto jednak wiedzieć, że spożywanie jej w nadmiarze może stanowić przyczynę wielu problemów zdrowotnych i powodować różne dolegliwości, których wolelibyśmy raczej uniknąć.

Do codziennego jedzenia soli powinniśmy podchodzić świadomie i odpowiedzialnie, tak by była ona użyteczna dla naszego organizmu i nam nie szkodziła. W jakich ilościach można ją spożywać oraz jak można zastąpić sól w ulubionych potrawach, by nadać im pyszny smak? Dowiedzmy się czegoś więcej na ten temat.

Czy sól jest potrzebna w organizmie?

Sól jako jeden ze składników diety stosowana w odpowiednich ilościach może się nam przysłużyć. Nie musimy więc rezygnować z jej spożywania, a jedynie warto ją ograniczyć. W stosownych dawkach sól może regulować wiele procesów zachodzących w organizmie, a tym samym wypływać na jego poprawne i bezproblemowe funkcjonowanie. Sprawia ona, że utrzymuje się w nim odpowiedni poziom wody oraz zostaje zachowana równowaga kwasowo-zasadowa. Ma to wpływ na poprawę trawienia, właściwe funkcjonowanie mięśni, a nawet przewodzenie impulsów nerwowych. Odpowiednia ilość soli może być potrzebna, ale skąd mamy wiedzieć, ile jej możemy spożyć? Według wielu specjalistów, zalecana dawka dzienna to około 5 g (jedna płaska łyżeczka), ale warto przy tym pamiętać, że zapotrzebowanie na ten składnik jest różne w zależności od wieku i indywidualnych cech danej osoby. W przypadku seniorów ilość dziennego spożycia soli powinna zostać zmniejszona przynajmniej do około 3-4 g i tutaj zależy to w dużej mierze od opiekuna, ponieważ to właśnie on zajmuje się podawaniem posiłków osobie starszej.

Negatywny wpływ soli na organizm

Ze stosowaniem soli nie powinniśmy przesadzać, jej nadmiar może powodować niepożądane skutki i być bardzo szkodliwy dla naszego zdrowia. W takim przypadku pojawiają się często niekorzystne zmiany lub choroby, które mogą ograniczyć komfort naszego codziennego życia. Sól zatrzymuje wodę w organizmie, co wpływa na podwyższenie ciśnienia krwi. Jednym ze znanych skutków nadmiaru soli jest także otyłość, a przy tym podwyższony poziom cholesterolu i problemy z układem krwionośnym. Przy zbyt dużym jej spożyciu zauważymy często także demineralizację kości, przeciążenie nerek, a niekiedy nawet zwiększoną drażliwość układu nerwowego. Taki wpływ soli na organizm może jeszcze bardziej pogłębić wiele chorób, takich jak na przykład artretyzm. Według badań, przeciętny człowiek zużywa około 15 g soli na dobę, a jest to stanowczo zbyt dużo! Należy te ilości znacznie ograniczyć.

Zdrowsze zamienniki soli

Warto wiedzieć, że nie tylko sól może sprawić, że nasze posiłki będą smaczne. Istnieje wiele zdrowszych i miłych dla podniebienia składników, z których powinniśmy korzystać, jeśli chcemy cieszyć się dobrym zdrowiem oraz ograniczyć ryzyko wystąpienia poważnych dolegliwości. Nie powinniśmy spożywać przesolonych potraw, co często czynią osoby starsze, ponieważ niewyraźnie czują one smak jedzenia. Szybkie solone przekąski zastąpić warto owocami lub innymi zdrowymi produktami, których do wyboru mamy bardzo dużo. Samą sól powinniśmy w większości odstawić na bok i zamiast niej stosować w przyparawach zupełnie inne przyprawy. Jednym z najlepszych i najzdrowszych pomysłów będzie używanie podczas gotowania większej ilości ziół. Niektóre z nich mogą być bardzo zdrowe, a oprócz tego danie będzie dzięki nim słone oraz zyska niepowtarzalny smak i aromat. Idealnymi propozycjami będą bazylia, oregano, tymianek lub kolendra, ale korzystać możemy również ze specjalnie przygotowanych mieszanek. Ciekawą sposobem na dodanie smaku potrawie będzie wzbogacenie jej o pieprz. Jeśli jednak zmiany w sposobie gotowania zupełnie nam nie odpowiadają, co może być bardzo częste u osób starszych, które posiadają pewne wieloletnie nawyki, warto przynajmniej zastąpić zwykłą sól solą sodową lub potasową. Każdy powinien dobrać taki sposób na ograniczenie soli, który będzie mu najbardziej odpowiadał.